torsdag 23. mai 2013

Tinnverksted.




Støping i tinn
Når vi skulle støpe tinn brukte vi mange forskjellige ting for å få slutt resultatet, vi brukte først en liten ting vi hadde, som for eksempel, ring anheng eller lignende.  Så fikk vi utfordring med å lage ting vi hadde tegnet skisser til i fimoleire. Det er nesten som modeledskit, bare litt hardere så skal den stekes i 20-30 min i ovnen for å bli hard sånn vi kunne bruke den, det er fordi vi må ha noe som ikke knekker lett når vi holder på med støpe sanden. ( vi må bokstavelig talt slå i den for å få det hardt nokk sånn at det ikke faller sammen når vi skal helle i tinn i formen.) Denne orange sanden er mye olje i så det er vanskelig å vaske den vekk med vann/såpe. Det er lettere å bare koste av seg. 
Fimoleire:


Orange støpe sand:

Støpe bokser/boks:



Litt materialer:


Hvorfor jeg valgte det jeg gjorde?
Jeg valgte viking hjelm med skjegg fordi jeg synes det var litt spennende med bare skjegg i stedet for at ansikt og sånn, da er det litt mer underholdene å se på. Grunnen til jeg valgte akkurat dette var fordi vi i Norge var kjent som vikinger.

Hvordan man gjør dette (bruksanvisningen var på tysk, men bilder hjelper jo!)


 Noe annet jeg laget i tinn, denne ringen ble laget med en tråd som er i tinn, men den har noe uttenpå sånn at den smelter fortere enn den andre tinnen og dermed er fin å lodde med, jeg brukte den til å lage denne ringen. (Det store som er selve ringen ble laget av at læreren våres helte tinn oppi en vask fylt med vann, så ble den sånn.)
Suvenir er ting som skal minne om hvor man har vært, noe man har fått fra andre eller noen man har mistet og så har man en liten ‘’suvenir’’ fra dem. (Fra fransk souvenir, det betyr ‘’minne’’.) For å lage en vellykket suvenir må man tenke på hva som er aktuelt for turister som kommer til Norge, hva de vil eventuelt ha med seg hjem så tenke tilbake på den gangen de var i Norge. Jeg ble inspirert av vikinger fordi vi er kjent for det rundt om i verden.
For å kunne lage denne viking hatten med skjegg brukte jeg fimoleire fordi jeg kom fram til at det ville være det mest aktuelle for å få runde kuler på hjelmen, litt ‘’svaier’’ i skjegget og de små detaljene på hjelmen.
Denne støpte vi i støpe sanden, jeg brukte konfirmant korset mitt siden jeg ikke fant noe annet jeg ville bruke. Jeg var fornøyd med hvordan den så ut til slutt. 
Jeg synes jeg var nøye med detaljene på selve produktet, og hvor jeg tok hullet var veldig bevisst, det var ikke noe jeg bare tenkte, ‘’der skal hullet være’’. Jeg tok det i hjelmen for at den skal kunne ‘’bikke’’ litt over til en side. Dette hullet ble drillet med et bor.
Jeg er ikke helt sikker på at produktet er salgbart, men jeg ville kjøpt det.
Med denne oppgaven synes jeg at jeg var tålmodig, effektiv (ble ferdig), ikke så veldig rotete, ble litt rotete, med den orange støpe sanden.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar